ZMRZLINA ŠTARNOV  |   NAFTA ŠTARNOV  |   VEJCE ŠTARNOV  |   MAKRELA ŠTARNOV  |   MYSLIVOST a LOVECTVÍ
15 let s Vámi
Diskuze Nástěnka Články Fotky Videa Odkazy Kalendář Myslivecký obchůdek Inzerce
Vyhledávání


Přihlášení
Nejlepší fotografie
Fotografie
Fotografie desetiletí

úlovky (ČR, SR)

K jubileu
K jubileu
vloženo: 6.2.2014 19:56
autor: Jagdforest

úlovky (svět)

Medvěd z Azerbajdžánu
Medvěd z Azerbajdžánu
vloženo: 1.5.2016 08:23
autor: Radek

trofeje

Další moje práce....
Další moje práce....
vloženo: 15.2.2013 15:46
autor: Terka Apeltová

zvěř v přírodě

u kořisti 3
u kořisti 3
vloženo: 30.3.2013 11:06
autor: Marek Drha

zbraně

Kompletní repase "zetky",moje práce.
Kompletní repase "zetky",moje práce.
vloženo: 29.3.2020 15:06
autor: Stanislav Satoria

fotopast

Rys u strženého srnčete.
Rys u strženého srnčete.
vloženo: 30.1.2019 22:44
autor: Lubomír Černý

myslivecké umění

Vyřezávaná podložka pod "zbraně"
Vyřezávaná podložka pod "zbraně"
vloženo: 7.3.2018 15:50
autor: jirka krbeček
Statistika
  • 233437 fotek (20 dnes)
  • 7961 videí (1 dnes)
  • 332 odkazů (0 dnes)
  • 8899 inzerátů (0 dnes)
  • 284 diskuzí (0 dnes)
  • 749224 komentářů fotek (0 dnes)
  • 12934 komentářů videí (0 dnes)
  • 3294492 hlasování fotek (0 dnes)
  • 56457 hlasování videí (0 dnes)
  • 37666 registrovaných uživatelů
    0 dnes nových, 8 online

Připomínky a názory
Fotografie
« novější fotostarší foto »

můj první


sele jsem ulovil 4.11.2012 v MS Příštpo
na vzdálenost cca 70m
CZ555 30-06SPRG + Docter sightIII
Hirtenberger Nosler Partition - zůstalo v ohni
vložil: Víťa ProffiJäger
vloženo: 5.11.2012 14:49
zobrazeno: 3786x
hodnocení: 17 hlasů



Komentáře:

13.11.2012 11:25 vložil František Havran
Už mi přišlo vyjádření z Národní knihovny. Komentáře nezklamaly, nedělá to "odstavce" a text je teda hodně nepřehledný. Kdo by si to chtěl přečíst, napiště mi osobní zprávu, rád Vám ji přepošlu, tam je to s odstavci, v přehledné a srozumitelné formě.....
13.11.2012 11:19 vložil František Havran
Vaše jméno: František Havran Vaše e-mailová adresa: f.havran@seznam.cz Kategorie dotazu: Jazyk, lingvistika a literatura Cílová knihovna: Národní knihovna ČR Předmět: Myslivecká mluva Přesná formulace dotazu: Dobrý den. Rád bych se zeptal, jestli poslední pocta ulovené zvěři - speciálně se mi jedná o zvěř černou (divočák) - se mysliveckou mluvou nazývá "poslední hryz", nebo "poslední žír". Jedná se o ulomenou větvičku zasunutou do ryje (tlamy) divočáka. Děkuji. "Zhaslou zvěř položíme podle tradice na pravý bok. Třívýhonkové úlomky bereme obvykle dva. Jeden vsune lovec lícem vzhůru a ulomeným koncem zvěři do svíráku (poslední hryz) či klovce (poslední zob) jako pozdrav rodné honitby. U šelem se tento úlomek nepoužívá. Další třívýhonkový úlomek, lehce smočený v barvě střelu či výstřelu, si lovec zasune na pravou stranu klobouku a nosí ho až do konce téhož dne. Tento lovecký úlomek je znamením úspěšného lovu." Hryz poslední - úlomek vkládaný do svíráku ulovené spárkaté zvěře Žír - potrava srstnaté zvěře, sbíraná na zemi Zdroj: RAKUŠAN, Ctirad. Myslivecká mluva. Texty, slovník. Praha: Druckvo, 2007. Hryz - větve jeřábu, jívy, osiky a jiných dřevin, předkládané v zimě zvěři užitkové srstnaté jako potrava Žír - potrava zvěře černé. Jezevec hledá žír. Zdroj: ROZMARA, Josef V. Mluva myslivecká. Praha: nákladem red. Jos. V. Rozmary, 1928. Zvěř černá čili divočáci - zvěř srstnatá, spárkatá, sekce nepřežvýkavých, čeleď vepřů Hryz - zvěří ohryzávaná kůra a lýko některých dřevin Poslední hryz - vkládá se část úlomku spárkaté zvěři do svíráku (mezi čelisti) jako poslední hryz, pernaté zvěři do klovce (zobáku) jako poslední zob Žír - potrava zvěře, kterou sbírá na zemi, hlavně (mluvíme-li) o divočácích a jezevci Zdroj: ŠIMAN, Karel. Česká mluva myslivecká. Příručka mysliveckého názvosloví a úvod do nauky o myslivosti. Brno: Československá myslivecká jednota, 1946. Zdroj: FERJENTSIK, Koloman. Myslivecký slovník česko-slovensko-anglicko-německo-maďarský s latinským názvoslovím zvěře. Praha: Hubertlov Bohemia, 1999.; ani tady poslední žír neuvádějí, pouze poslední hryz (zob). Poslední hryz (zob) - poslední pocta vzácnější ulovené zvěři, úlomek, vkládaný spárkaté zvěři do svíráku nebo tetřevu do klovce (zob) Úlomek, větévka stromu, kterou předává lovci myslivecký hospodář nebo lovecký průvodce jako doklad mysliveckého ulovení vzácnější zvěře. Nejprve se ulomí delší větev, z níž jedna část se dá spárkaté zvěři do svíráku jako poslední hryz (pernaté do klovce jako poslední zob), druhá se vloží na vstřel a třetí část, omočená v barvě ulovené zvěře, se předá na tesáku nebo na klobouku lovci s přáním Lovu zdar. Úlomek se smí nosit na klobouku jen do večera dne, kdy byla zvěř ulovena. Loví-li myslivec sám, sám si také opatří úlomek. Zdroj: RAKUŠAN, Ctirad a kol. Myslivecký slovník naučný. Praha: Brázda, 1992. Ani v tomto slovníku není poslední žír uveden. Zdroj: přepis z diskuse na http://myslivost-lovectvi.cz/fotografie/trofeje:4/76028/: Poslední žír se dává divočákům, ostatní spárkaté poslední hryz, tak to bylo dříve uváděno v mysliveckých tradicích. Dnes se to již sjednotilo pouze do toho "hryzu" pro všechny... ... píšu medvěd-třeba Slovensko, kdyby se tu lovil, taky by se mu dával, jasně že se nedává třeba lišce. Bažantovi ho nedáváme, ale tetřevu ano... No u pernaté např. tetřev se dává zvěři poslední zob, u zvěře dravé např. medvěd-poslední hryz a u zvěře spárkaté poslední žír, alespoň takhle se to píše. Musím říct, že mám zažitý výraz poslední hryz stejně jako 99procent myslivců... Dobří jelínci ale zasloužili by poslední žír.. http://www.priroda.cz/slovnik.php?detail=152 poslední pocta vzácnější ulovené zvěři, úlomek, vkládaný do svíráku nebo klovce zvěře http://www.myslivost.cz/Informace-pro-myslivce/Myslivecke-zvyky-a-tradice-v-praxi/Tradice-v-praxi-A-cim-zacit-.aspx Doporučujeme obrátit se ještě také na Českomoravskou mysliveckou jednotu, o.s. http://www.cmmj.cz/ nebo na Ústav ochrany lesů a myslivosti http://uolm.ldf.mendelu.cz/cz, příp. na Vysokou školu zemědělskou, Katedru ochrany lesa a myslivosti, fakulta lesnická a dřevařská, http://www.firmy.cz/detail/428929-katedra-ochrany-lesa-a-myslivosti-fakulty-lesnicke-a-drevarske-praha-suchdol.html. S pozdravem Jaroslava Sedláčková Referenční centrum NK ČR www.ptejteseknihovny.cz ptejteseknihovny@nkp.cz http://www.facebook.com/pages/Ptejte-se-knihovny/131249110231934 Chat na stránkách Ptejte se knihovny - Po - Čt 9.00 - 16.00, Pá 9.00 - 14.30 From: ptejteseknihovny@nkp.cz [mailto:ptejteseknihovny@nkp.cz] Sent: Wednesday, November 07, 2012 10:44 PM To: ptejteseknihovny@nkp.cz Subject: Myslivecká mluva Jak jste si Vážení mohli povšimnout, tak pojem "poslední žír" se objevuje jen a pouze ze zdroje uvedého jako internetové strányk "myslivost-lovectví" = na těchto stránkách, kde se objevují i jiné skvosty (viz foto jelena na levém boku u baráku, popřípadě muflona v obýváku atd.). Doufám, že další debata na pojmy "poslední hryz" a "poslední žír" je již zbytečná. Rovněž se Omlouvám panu Molnárovi, který pravděpodobně sice poctivě vychodil kurz (narozdíl od nás studentů SLŠ, kteří máme zkoušku zadarmo - jak si mnozí z nevědomosti myslí), avšak v kurzu vyučují asi "odborníci na svém místě". Jirka Lengyel opět nezaváhal a projevil své hluboké znalosti, před kterými se pokorně klaním... A slibme si, že už nikdy nebudeme dávat poslední žír, ale vždy jen - podle tradic - poslední hryz !
8.11.2012 16:32 vložil Vojtěch Molnár
To Vít Běhal: To co jsem napsal o kurzu, byla debata mezi mnou a pane Havranem, pokud jste si to vztáhl na sebe, pak se omlouvám.
8.11.2012 16:28 vložil Jiří Lengyel,starší
Abych ještě nezapomněl:Pamatuji hodně,ale až na těchto stránkách vidím po PRVÉ,že při uctění ulovené černé zvěře dáváme poslední ŽÍR,nemá to žádnou logiku to, že snad ostatní spárkatá zvěř potravu hryže a černá žere?Pokud si vzpomínám,zemědělci mě možná dají za pravdu,termín ŽÍR se používal u domácích prasat,kde se prasata chovala NA ŽÍR....Vážení,všímejte si zde jiných"prohřešků" proti mysliveckým tradicím,je jich zde stále dost.....
8.11.2012 15:42 vložil Jiří Lengyel,starší
Vojto,ano,máš pravdu,ale to myslím je nepodstatné,jsou jinší zádrhele......
8.11.2012 15:19 vložil František Havran
Nebudu se k tomu vyjadřovat v ohniskové rovině, to není můj zvyk... Že to nevím já, to by mě netrápilo, moje jméno v České myslivosti neznamená nic, stejně jako jméno Vaše, ani jméno nikoho zde na fóru. Ale že třeba pánové Rakušan a Kovařík 1995 ("mustr" myslivecké mluvy) o "posledním žíru" rovněž nevěděli, to už je ale poněkud zajímavější... A propo, byl jsem přítomný už na páru zkouškách kurzů a krom lidí kteří jsou velmi dobře připravení (troufám si tvrdit 25 - 40 %) se tam ve velké míře objevují úkazy, které neví, kdy se loví srnec, siláž řadí mezi jadrná krmiva, o českém teriérovi prohlašují, že je to malý knírač a vzteklina že je bakteriální choroba. Mimochodem, znám mnoho lidí s "koupenými" papíry. Jeden pan podnikatel třeba 30.10.2010 na kachním honu ulovil zajíce a když se dozvěděl dobu lovu, prohlásil :"ty dva dny se to už snad neposere". Na poslední leči koupil rundu, u soudu dal 200, protože střelil na zajíce (kterého hospodář pochopitelně neříkal ve výčtu lovené zvěře na začátku honu) a všichni byli spokojení. Nekřičel bych proto nahlas o poctivosti v kurzu. Avšak přesto neříkám že absolventi kurzů jsou blbci. Jistěže se jich tam pár najde, stejně jako mezi námi absolventy SLŠ, ale paušalizovat se to nedá.. Osobně myslím, že Hranická lesárna nás myslivosti naučila víc, než co se stihne v kurzu, nejen díky větší hodinové dotaci a zájmovým kroužkům, ale díky spolupráci se školním polesí a VLS. Navíc - celé 4 roky jsem debatovali o dvou věcech - myslivost a ženské. A stejně, nikdo učený z nebe nespadl, každý z nás se učí celý život, v myslivosti obzvlášť.. Proto si právě počkám na vyjádření Národní knihovny ČR a uvidíme, kdo má pravdu a kdo dával větší pozor, jestli my na lesárně, nebo Vy v kurzu... Ač jsem nechtěl, zase slohovka doprčic.......Hezký den ;)
8.11.2012 14:23 vložil Víťa ProffiJäger
Pane Molnár vy teda tvrdíte že sem si neudělal kutz podstivě, když jsem se zmýlil v jednom slově??já si myslím že sme jenom lidi a nikdo není sto procentně dokonalý.
8.11.2012 13:56 vložil Vojtěch Molnár
Pane Havran my ti co jsme si prošli kurzem poctivě tak víme, že divočákovi se hryz nedává, nýbrž se jim dává poslední žír!
8.11.2012 13:55 vložil Vojtěch Molnár
Pane Lengyele, tím objasněním jse měl namysli, ten poslední žír u divočáka a jeho předání...pokud to byla společná akce, tak v době po ulovení jej snad ještě ulovený divočák míti nemusí stejně jako lovec úlomek to vše je až na slavnostním výřadu... mám pravdu?
7.11.2012 21:20 vložil František Havran
* ježily vlasy...
7.11.2012 09:31 vložil František Havran
Vy jste lepší informovaný, než já... Nebo teď už kecáte trošku víc. Kdyby se jim ježili vlasy, tak předpokládám, že mi to řeknou.......Máte to v osobní zprávě, ať tady nespamuji diskuzi...
7.11.2012 08:39 vložil R8-Bahama
Jo jo Františku takže pravda no uvidíme jak dlouho Vám to vydrží v tom novem združení při aj tam už mate par kladných zařezu že některým členům tam už stavěj vlasy na hlavě.
7.11.2012 00:33 vložil František Havran
Ne že bych nečekal odpověď v podobném stylu, ale takhle si vymýšlet až nemusíte, abyste se udělal zajímavým. Lidi na Vás upozorní již první slovo, které se SAMOZŘEJMĚ píše bez N.… V první řadě to „že bych ho praštil“ = připodobnění (pokud nevíte co to je, použijte GOOGLE), které Vám mělo naznačit, že za Vaše češtinářské výkony by se styděl i průměrný žák prvního stupně základní školy…. V druhé řadě – nevymýšlejte si prosím. Mě chtěli vyhodit? No nepovídejte, můžu se zeptat odkud ??? Rád se dozvím něco nového.. Protože z bývalého sdružení jsem odešel na vlastní žádost, kterou Vám klidně zašlu do osobní pošty. Nelíbilo se mi, jak výbor (potažmo MS) pracuje s mladými čekateli na členství a proto jsme společně s jedním kamarádem „ demonstračně“ odešli. Ubyli dva, co jim do toho kecali, ale taky ubyli dva trubači a majitelé LUP. Najednou zjišťují na brigádách, že jim nemá kdo dělat, nemá jim kdo troubit atd., atd….. Já dělám rozbroje? Další pecka. Ty rozbroje v MS skutečně vznikla, ale vznikly tím, že dost myslivců mělo stejný názor jako já, který ale odporoval výboru, jehož členové asi žijí pořád v domnění, že výboru se odporovat „nesmí“. Kdybyste byl na té schůzi, kde jsem podával žádost k ukončení, kde jsem popsal i příčiny odchodu, tak byste věděl, že mi pánové ani nebyli schopni odpovědět a mé argumenty nějak vyvrátit. Zeptám se jinak, proč mi tedy členové MS tuto žádost rozmlouvali a teď mi pořád nadhazují, že bych se mohl vrátit, když mě (podle Vás) chtěli vyhodit ??? Někdo z nás dvou tady teď tak trochu kecá a já to patrně nebudu, jelikož mám písemné důkazy :D … A ještě jedna věc, kdybych měl tak „hroznou“ pověst, myslíte si, že bych na 17.11. měl OSOBNÍ (ne "sousedská" , ale čistě moje osobní) !!! pozvání na 13 mysliveckých akcí ? Asi ne, co ??? A kdybych měl tak hroznou pověst, myslíte si, že bych byl členem komise na OMSu ?? Asi ne, co??? Tak mi zase nějaký výplod fantazie napište, rád se pobavím, stejně jako všichni, kdo mě opravdu dobře znají (a že jich je na fóru dost). Klidně i do osobní zprávy, ať tady nespamujem diskuzi. Avšak dále s Vámi budu diskutovat, pokud se pod svůj názor podepíšete. Také s Váma nejednám jako „František Dobrota“. Jak jsem psal k minulé fotce – „anonymovat“ je největší zhovadilost. Pokud se stydím za svůj názor, tak ho neříkám a držím hubu... I když, kdybych psal jako Vy, patrně bych se asi taky styděl podepsat se pod to....S pozdravem, Franta Havran ml.
6.11.2012 23:21 vložil Václav Cibulka
Lovu zdar !
6.11.2012 22:53 vložil R8-Bahama
p.Havran to že s Vaši pověsti tady v okoli Hranic ste znamej že vas vychazujou pomalu s každeho združení kde delate jenom rozbroje už jsme si zvykli ale že už chcete praštit aj mala decka??? to už je na zamyšlenou
6.11.2012 22:51 vložil František Havran
Pane Molnár, ještě by mě zajímal "poslední žír", to jste kde zase vyčetl ?
6.11.2012 22:43 vložil František Havran
Lovu zdar.... Pane Machalanin, není potřeba urážek ani sprostých slov, ale bylo by potřeba naučit se pravopis, a to jako asi fakt, když to tak po Vás čtu... Za tohle bych praštil i klukovi na prvním stupni ZŠ...
6.11.2012 22:21 vložil R8-Bahama
Vidite p.Lengyel ani neni potřeba se snižovat k hanlivým uražkam a použivat vulgarizmy.
6.11.2012 22:12 vložil Jiří Lengyel,starší
Pane Machlanin,jako vždy,co slovo,to perla.....
6.11.2012 21:16 vložil R8-Bahama
p.Novak ani za boha jsi nemužu spomenout jak se jmenuje ta nemoc kterou trpite zkuste mi pomoc ????? no předse ta jak Vas štve mala delka vašho přirozeni v stopořenem stavu.
6.11.2012 20:47 vložil Jiří Lengyel,starší
Vojtěchu,máš pravdu,ale nevím proč zrovna já, to nám již lovec objasnil,vše je špatně vidět
6.11.2012 18:16 vložil Vojtěch Molnár
Lovu Zdar! Tož sele bylo uloveno na čekané nebo na společném lovu?...ted nevím...řekl bych, že na společném lovu, tak by úlomek a poslední žír( ne hryz) měl být předán na výřadu je tak? Pan Lengyel by nám to mohl objastnit :-)
6.11.2012 18:14 vložil Miroslav Novak
Machlanin-kolik tije ty cucaku,jeden.
6.11.2012 13:04 vložil Michael Brož
Lovu zdar!
6.11.2012 06:29 vložil Josef Vršan
Lovu zdar
5.11.2012 21:35 vložil František Mlčoch
Lovu Zdar k prvnímu...
5.11.2012 18:01 vložil Víťa ProffiJäger
Lovu zdar kolegové !!!
5.11.2012 17:57 vložil Miroslav Franěk
lovu zdar! k tomu prvnímu.....
5.11.2012 17:41 vložil jiří potůček
Tak Lovu Zdar Kolego
5.11.2012 17:36 vložil Jiří Zábran
Lovu zdar.

Chcete-li hlasovat nebo napsat komentář k této fotce, musíte být přihlášeni.