ZMRZLINA ŠTARNOV  |   NAFTA ŠTARNOV  |   VEJCE ŠTARNOV  |   MAKRELA ŠTARNOV  |   MYSLIVOST a LOVECTVÍ
15 let s Vámi

• 332 odkazů (0 dnes)
  • 8905 inzerátů (9 dnes)
  • 284 diskuzí (0 dnes)
  • 749320 komentářů fotek (43 dnes)
  • 12934 komentářů videí (0 dnes)
  • 3294991 hlasování fotek (212 dnes)
  • 56457 hlasování videí (0 dnes)
  • 37671 registrovaných uživatelů
    3 dnes nových, 8 online

Připomínky a názory
Fotografie
« novější fotostarší foto »

desaterák 10.10.2010 z Pradědu

bodové hodnocení: 134 CIC
váha: 110 kg
věk: 5 let

Tento příběh začal v roce 2009, když v Myslivosti vyšla nabídka na poplatkový lov od LČR na jelena. Lov jelena byl můj sen, obzvlášť, když jsem vyrůstal v honitbě, ve které jsem za svého dětství viděl hodně vysoké a setkávám se s ní dodnes, někdy u nás nebo když mě pozvou kamarádi od sousedů. Poplatkový lov mě lákal na Pradědu, protože to bylo jen cca 40 km od domova. Zavolal jsem se zájmem o slabšího jelena do 130 bodů a tak mi bylo řečeno, že až po říji. To se povedlo na začátku října 2009, ale pouze jedna čekaná, na které jsem nic neviděl, pak přišel sníh a kalamita. Měl jsem tedy přislíben lov na rok 2010.
Prostudoval jsem všechny možné příručky a kritéria chovnosti a těšil se na telefon. V srpnu se ozval lesní správce, a tak mohl začít lov mého vytouženého jelena. Byl mi nabídnutý lov II. Vt. do 140 bodů, a tak jsem si představoval, že najdu dobrého osmeráka nebo slabšího desateráka.
První čekaná 30.8. byla na kazatelně pod vrcholem sokolu (1187). Po chvilce kochání krásou přírody slyším rachot a už vidím i vrtulník, který asistoval asi dvě hodiny u plánované demontáže vysílače. Čekaná byla hrozná, nic jsem neviděl. Říkám si, to tedy hezky začíná. Byl jsem čtyřikrát na této kazatelně, ale zvěř do 100m jsem viděl sporadicky, to naproti pod kamzičím vrchem a v klečích pod vysílačem jsem zvěř vždy viděl.
11.9. jsem mohl přespat na Silonově chatě a tak jsem usedl na kazatelnu nad kamzičím vrchem. Přišel mi mladý nerovný korunový dvanácterák a poté ještě v jiném místě 5 ks holé. V noci jsem se na chatě necítil dobře, i když mi dělal společnost můj foxteriér (fotky z Pradědu v sekci příroda), tak jsem toho moc nenaspal. Ráno jsem šoulal od chaty směrem k vrcholu Malý děd, ale nad les směrem do kleče jsem nemohl. Ve vysokém lese jsem si našoulal špičáka v líčí a cestou zpět asi osmeráka, kterého jsem dostatečně nepřečetl, to mne mrzelo. Celé dopoledne jsem pak šoulal kolem kamzičího vrchu, ale kromě holé žádný jelen. Celý den chodili turisté, byla vymetená obloha a teplo. Večer jsem neviděl ani chlup. Další týden na stejném místě opět bez výsledku. Zmínil jsem se správci, že zvěř vidím na dálku převážně v klečích pod vysílačem nad lesem, jenže tam jsem nemohl z důvodu lovu III. Vt. jiným lovcem. Mám se soustředit pouze kolem sokola.
Od 20.9. jsem jezdil 3x až 4x týdně, bylo to hodně o počasí, zima, vítr. Kolem Václava konečně začali troubit, to byla ta nejhezčí pasáž mých návštěv tohoto krásného revíru. Sedával jsem na skále pod vrcholem sokola a sledoval dění v klečích pod vysílačem, 3-5 jelenů jsem vždy viděl, ale na dálku přes 1km (měřeno dle mapy vzdušnou čarou) i tak jsem poznal, že je tam jeden jelen, který si dělá pořádek a jeho mohutnost to dokazovala, i když jsem na tu dálku nepřečetl jeho trofejovou hodnotu. Troubení se ozývalo i v lese pod klečí, a tak jsem šoulal vysokým lesem, v tom vidím pohyb, zvedám dalekohled a obeznávám osmeráka, který krokem směřuje do kopce, ale po 200m se vzdávám, cestou za ním nacházím spoustu pobytových znamení, ale už se hodně setmělo. Tam se musím vrátit příště říkám si, cestou zpět dojdu k posedu, o kterém jsem nevěděl, paráda sem jdu zítra. Po práci sedám do auta a hurá na Praděd, jízda autem 45min. Cestou k posedu jdu krajem odrostlé smrčiny a cítím jasný prk. Po půl hodině sezení mi ze smrčiny vytáhl špičák a šesterák, nechávám je v klidu. Další půlhodina a já obeznávám osmeráka asi 100m za mými zády, opět jde krokem, ale na lov to není i z důvodu, že si nejsem jistý co je to za jelena. Proto lezu dolů a pomalu za ním, cestou nacházím další pobytové znamení a v tom slyším troubení kousek nademnou, trnu a poslouchám. Brzy se stmívá a já sestupuji dolů, jsem 20m od posedu a předemnou stojí 4 ks holé a silný šesterák na vzdálenost 40m, mířím na jelena, ale lovit nechci, přece jen bych chtěl toho osmeráka. Vše jsem pověděl správci, který už čekal na cestě a tak jsem dostal za vyučenou, proč jsem nelovil…je už říjen a s takovou neulovíš nic!
Další den mě vzal lesní správce na prostřední vrch se slovy tady bývá říje, seděl jsem na skále a předemnou byla travina obklopená hustým smrkovým porostem, ve kterém jsem zaznamenával pohyb vysoké, v tom se přede mnou asi 120m objevil výsadcový desaterák, který měl dlouhé výsady a mohutnější paroží, věk jsem tipoval dle postavy na staršího jelena, po chvilce se mi ale ztratil. Po čekané jsem se o jelenovi zmínil. Dle popisu mi bylo řečeno, že by mohl mít přes 140 bodů, tak pozor (tolik jsem našetřeno zase neměl:-) I tak jsem tu ještě dvakrát seděl, že bych ho chtěl lépe obeznat, ale bez úspěchu. Dle pachu a pobytových znamení to byla lokalita, kde se vysoká určitě zdržovala. Poslední víkend mi dal zabrat, v sobotu ráno a dopoledne jsem šoulal od sokolí chaty, kolem potoka a zradil si vše co jsem mohl, vždy jsem jen viděl pohyb a následně slyšel lámání. Večer jsem měl sportovní vyžití v podobě hokejového zápasu a v neděli ráno 10.10. opět šoulačka kolem sokolího potoka, viděl jsem holou, špičáka a šesteráka. Už jsem zvažoval lov, ale odolal jsem. Kamarádi mne přemluvili na společnou tůru přes Petrovy kameny, Velký máj a Divokým dolem zase nahoru, sraz v 10h u Hvězdy, autobusem nahoru a pak na 15 km dlouhou tůru, ještě že mě foxlík celou dobu táhl, autobus nám ujel před nosem a já spěchal ještě na večerní čekanou a další hodinu jsem čekat nechtěl. Tak jsem šel dolů pěšky, byl jsem vyřízený a málem si odrovnal kolena. Flintu jse měl schovanou u správce a když jsem si ji odpoledne vyzvedával, dostal jsem i svolení jít nad les ke klečím. To mě povzbudilo, říkám si paráda. Auto nechávám u sokolí chaty i s Darem (utahaný byl dost), pomalu a potichu se šplhám asi 600m prudkým kopcem nahoru, nic jsem si nezradil a v 17:15 usedám na trojnožku asi 50m nad lesem kde mám krásný výhled. Hned vidím zvěř a beru dalekohled, nestačím se divit 200m nademnou vidím laně a silného jelena, který jde rychlým krokem směrem dolů, přetahuje přes kleč, nechci si nechat ujít pohled na krále z Pradědu, toho musím vidět z blízka a tak se posouvám o 30m výš a čekám. Sleduji prostor pod vysílačem, ale nic se neděje a jelen ne a ne přijít. Asi po 10 minutách chci jít zpět na trojnožku, ale periferním viděním registruji pohyb po mé levé straně! Jelen na 40m vytahuje ze spodní kleče nad lesem! Ani se nehnu a sleduji jen očima jelena, který už je opět za smrky. Tipoval jsem osmeráka až desateráka, to už mám dalekohled a netrpělivě vyhlížím pomalu vytahujícího jelena. Dočkal jsem se, je to výsadcový desaterák, který postupuje v klidu do kopce, celou dobu ho mám v celé kráse před sebou a já váhám jestli to na mě není moc velký jelen, ujišťuji se, že to není ten silný jelen z prostředního vrchu. Lovný je určitě a korunu nemá, tipuji ho na 5 let a tak si říkám, na co ještě čekám! Jelen už byl dobrých 100m šikmo nade mnou, v tom se otáčí doprava před klečí a jde mi naplocho po vrstevnici přímo přede mne, postupuje pomalu před vzrostlou klečí, bere trochu paši, své parohy otáčí na strany a přečnívající větve likviduje, já si sedám do tureckého sedu, je bezvětří a ticho, i když jsem před sebou neměl žádnou krytinu, tak o mě nevěděl. Uběhlo několik minut a já čekám až přijde do prostoru mezi kleče, je to jako v pohádce, jelen pomalu dokráčí do místa, kde jsem si přál, v tomto čistém prostoru se zastavuje v celé své kráse a zvedá hlavu. Divím se sám sobě, že se vůbec netřepu a když je má osnova s tečkou ustálená na komoře, mačkám spoušť. Jelen značí, napnul se a odskakuje, obloukem se vrací, ale za klečí se mi ztratil. Dostavila se euforie z lovu, jsem roztřepaný jako Alík, což nešlo zastavit, flintu mám nastřelenou, myslím že to bude dobré, nemohl jsem minout, i tak trochu pochybností mám a stále tomu nevěřím. Jdu si o 30m níže pro věci a pak na nástřel, barva žádná, ale po pár metrech ve směru, kde jelen zatahoval už vidím v kleči svého vytouženého desateráka, kterého jsem ulovil 10.10.2010. Sen se stal skutečností, sedím dlouhou dobu u jelena, vzdávám poctu, děkuji Dianě a sv.Hubertovi za nejhezčí lov v mém životě. Je 18:15, po ohlášení správci, přichází šok, nikdo mi nepomůže, je neděle a já musel jelena odtáhnout, ošetřit tak aby se nezapařil, ukrýt dle požadavků do lesa a zakrýt větvemi proti krkavcům. Mám 60kg i s flintou, ale těch 150m z kopce mi docela šlo i když jsem se cestou ocitl párkrát pod jelenem:-) V pondělí ráno jsme jej našli v neporušeném stavu. Přes vývraty a různé překážky jsme jelena úspěšně stáhli dalších 500m a já pak dva dny skoro nemohl chodit, i tak na transport vzpomínám v dobrém:-) Pak už jsem jen trnul a čekal na ohodnocení, ale i to dopadlo dobře. Tímto děkuji i LČR za umožnění tohoto lovu v tak krásném prostředí. Těch 18 vycházek je k nezapomenutí.
Uloven CZ550FS 7x64 10,3 RWS EVO, 80m komorová rána.