16 let s Vámi
Diskuze Nástěnka Články Fotky Videa Odkazy Kalendář Myslivecký obchůdek Inzerce
Vyhledávání


Přihlášení
Nejlepší fotografie
Fotografie
Fotografie desetiletí

úlovky (ČR, SR)

Letošní jelení říje.
Letošní jelení říje.
vloženo: 26.10.2014 21:22
autor: Martin Staník

úlovky (svět)

Dnes ráno " LOVU ZDAR "
Dnes ráno " LOVU ZDAR "
vloženo: 24.4.2019 10:42
autor: Michal / admin /

trofeje

Trofej jelena z úlovků
Trofej jelena z úlovků
vloženo: 24.11.2016 13:52
autor: Ondřej Tomek

zvěř v přírodě

...
...
vloženo: 8.1.2013 08:29
autor: Marek Drha

zbraně

Kompletní repase "zetky",moje práce.
Kompletní repase "zetky",moje práce.
vloženo: 29.3.2020 15:06
autor: Stanislav Satoria

fotopast

..tady hlídám já..
..tady hlídám já..
vloženo: 10.8.2016 18:19
autor: Jaroslav Richter

myslivecké umění

srnček
srnček
vloženo: 18.3.2014 19:48
autor: Marek Horňák
Statistika
  • 239354 fotek (16 dnes)
  • 8269 videí (3 dnes)
  • 333 odkazů (0 dnes)
  • 9421 inzerátů (8 dnes)
  • 285 diskuzí (0 dnes)
  • 756398 komentářů fotek (32 dnes)
  • 12987 komentářů videí (0 dnes)
  • 3344625 hlasování fotek (145 dnes)
  • 57016 hlasování videí (1 dnes)
  • 38871 registrovaných uživatelů
    3 dnes nových, 11 online

Připomínky a názory
Fotografie
« novější fotostarší foto »

Výlet do obory Soutok - 4

Cestování v oboře Soutok je díky rovinatému terénu a síti asfaltových cest v délce desítek km velmi pohodlné, takže je velkým lákadlem pro cykloturisty. Nebylo tomu tak vždy. Před vodohospodářkými úpravami (regulací řek 1968 - 89), když bylo toto území pravidelně zaplavováno, zpevněné cesty neexistovaly, a přítup sem byl naopak velmi obtížný. Jediný zdejším spolehlivým dopravním prostředkem byla až do r. 1965 unikátní lužní lesní železnice, vedoucí po vyvýšeném náspu. Tato naše největší obora (cca 4200 ha) vznikla v roce 1968 z peněz naftařů, jako kompenzace za škody, které zde naftaři leníkům od padesátých let způsobili. Předcházela ji stará Lichtensteinská obora zničená v dubnu 1945 při tvrdých bojích Lanžhot. Po výstavbě dálnice D2 v roce 1980 byla nová obora poněkud zvětšena posunutím oborního plotu k silnici Lanžhot - Kúty. Až do r. 1990 byl přístup do obory přísně regulován, protože se nacházela v hraničním pásmu. K tomu se váže moje vzpomínka na moji první - ilegální - "návštěvu" obory, když jsem coby patnáctiletý na jaře 1971 přelezl bránu na Iklínské cestě a krátce pronikl asi 2 km do této pro mne tajůplné obory. Bylo už po jarních záplavách, les měl svoji specifickou "lužní" vůni. I tak krátký pobyt mě přesvědčil, že jsem se ocitl v opravdovské moravské džungli, moje "návštěva" byla korunována setkáním s bachyní se selaty - což v těch dobách byla jinde poměrně vzácná událost. Seděl na dubovém kůlu oplocenky a selata se motala pode mnou...Ani později nebylo jednoduché oboru navštívit - když jsem v osmdesátých letech pracoval jako taxátor u Lesprojektu - pobočky Kroměříž, žádal jsem jako studovaný lesák marně o povolení k její návštěvě - měl jsem ale smůlu, protože toto oblast měli ve svém rajonu kolegové z brněnské pobočky - a navíc taxátor musel být členem KSČ. Moje návštěva byla shledána bezdůvodnou... Po roce 1990 se vše až chaoticky změnilo...správným směrem po dychtivého lesáka, hůře pro zvěř a myslivost. Konečně jsem oboru mohl navštívit legálně...S nostalgií a úsměvem dnes vzpomínám, jak jsem v roce 1994 na křižovatce silniček k někdejšímu Ruskému domu dělal dobrovolného regulovčíka zmateným cykloturistů, protože já jediný měl (lesnickou) mapu. Ukazoval jsem, která cesta vede k vytouženému cíli - soutoku Moravy a Dyje (dnes bych asi jednu skupino poslal vlevo do Moravy, druhou vpravo do Dyje - abych na soutok mohl jet sám). Problém se zvyšující se návštěvností dnes silně koliduje s původním účelem obory. V poslední jsou snahy alespoň k částečné regulaci návštěv -viz zde: http://breclavsky.denik.cz/zpravy_region/zakaz-vstup-do-obory-soutok-bude-s-omezenim-kvuli-zveri-a-myslivcum-20150505.html . Otázkou je ukázněnost turistů a taky tlaky podnikatelů na využití tohoto turistického lákadla. Před lety mne při hodonínské konferenci o prodloužení turistické plavby po Baťově kanálu plavbou po řece Moravě, jíž jsem se zůčastnil, coby člen OS "Unie pro řeku Moravu" nepříjemně překvapil plán dovést turisticko plavbu až k Soutoku (po Dyji z Břeclavi tytéž snahy), a doslova vyděsil jeden ponikatel projektem turistického vláčku nápříč Soutokem (patrně inspirace zmíněnou lužní železnicí). Tak - kdo ví.. možná se zde jednou nebude poplatkové lovit zvěř palnými zbraněmi, ale fotopuškami - moravské fotosafari.
vložil: Jiří Wenzl
vloženo: 7.4.2017 02:10
zobrazeno: 1649x
hodnocení: 14 hlasů



Komentáře:

8.4.2017 10:29 vložil Miroslav Franěk
1***
8.4.2017 00:11 vložil Jiří Wenzl
Jirko, možná by ses divil, jak měl ten podnikatel s projektem turistického vláčku tu rentabilitu spočítanou... Anebo si myslíš, že kvantitou nelze nahradit kvalitu? S jednou věcí nepočítal - totiž, že obora není africká savana. Skloubit masovou turistiku s intenzívním chovem spárkaté zvěře nelze, turisté by ji z vláčku vyhlíželi stále marněji.
7.4.2017 19:22 vložil Jiří Netík
Jirko stavba obory začala v roce 1967 a v roce 1972 byla kolaudována. Myslíš si že provoz obory by byl rentabilní z poplatků fotopušek ???? Když to bylo hraniční pásmo, nikdo nic neukradl a bylo čisto, dnes je to samá PT flaška a každá lesanka je co chvíli vykradená, děvčatům ukradnou i holinky na přezutí. Kdo si co do lesa přinese, si má zase odnést a né aby lesníci dělali popeláře.
7.4.2017 19:08 vložil Josef Vyskočil
Možná kdyby jste je posílal do té Dyje už tenkrát mohl být dneska klid víte jak se to říká aktivní ....... horší jak přírodní katastrofa.
7.4.2017 16:34 vložil Jiří Wenzl
Ano. Jak je patrné ze snímku - spojuje nás pevné přátelské pouto.
7.4.2017 16:02 vložil kunst libor
Díky za zajímavé čtení. Super kámoš *1
7.4.2017 02:41 vložil Jiří Wenzl
Překlepům ani nedoklepům se při tak dlouhém textu nedalo vyhnout...snad je to srozumitelné.

Chcete-li hlasovat nebo napsat komentář k této fotce, musíte být přihlášeni.