16 let s Vámi
Diskuze Nástěnka Články Fotky Videa Odkazy Kalendář Myslivecký obchůdek Inzerce
Vyhledávání


Přihlášení
Nejlepší fotografie
Fotografie
Fotografie desetiletí

úlovky (ČR, SR)

Vysnívaný
Vysnívaný
vloženo: 25.9.2016 20:20
autor: Milan Michalovič

úlovky (svět)

Estonsko
Estonsko
vloženo: 1.11.2017 07:32
autor: Václav Hlaváček

trofeje

uloveno NP Šumava, honitba Kašperskohorské městské lesy
uloveno NP Šumava, honitba Kašperskohorské městské lesy
vloženo: 18.9.2012 10:42
autor: Ondřej Koubek

zvěř v přírodě

Selátka
Selátka
vloženo: 22.3.2019 08:24
autor: Děda z lesa

zbraně

V dílně...
V dílně...
vloženo: 27.8.2015 07:00
autor: jirka krbeček

fotopast

hlad,je hlad !
hlad,je hlad !
vloženo: 26.12.2019 11:29
autor: pali1

myslivecké umění

farbiarka
farbiarka
vloženo: 31.3.2013 13:47
autor: Marek Horňák
Statistika
  • 240247 fotek (2 dnes)
  • 8309 videí (0 dnes)
  • 333 odkazů (0 dnes)
  • 9566 inzerátů (0 dnes)
  • 288 diskuzí (0 dnes)
  • 757688 komentářů fotek (1 dnes)
  • 12993 komentářů videí (0 dnes)
  • 3351064 hlasování fotek (11 dnes)
  • 57097 hlasování videí (0 dnes)
  • 39039 registrovaných uživatelů
    0 dnes nových, 10 online

Připomínky a názory
Fotografie
« novější fotostarší foto »

Dušičkový lončák...

Stejně jako mnoho z vás, "zelených kolegů", tak i já se pokaždé těším, až bude svítit měsíc a já budu moci vyrazit na pozdně večerní, příp. noční čekanou a téměř pokaždé se to nějak pokazí... Nejinak tomu bylo i tentokrát – skoro každý večer bylo krásně jasno, ale jakmile nastaly dny, kdy měl být měsíc za půlkou a později v úplňku, počasí se radikálně změnilo – zima, vítr, občasný déšť a hlavně – zataženo. Takže tma. Jenom výjimečně bylo příznivěji, a to jsem ihned vyrážela do revíru. Sobota sice patřila mezi ty „zatažené“ dny, zato ale odpoledne napadl sníh, takže nebyl důvod sedět doma. V devět už prohlížím louku a pole dalekohledem, ale kromě jednoho kusu srnčí zvěře nebylo co pozorovat. Před půl desátou zaregistruji druhý tmavý kus běžící z pole – očekávám další srnčí, zvedám dalekohled a nevěřím svým očím – vždyť je to divočák! Na nějaký lov ale není ani pomyšlení, prase žene přes louku jak na naháňce a bez zpomalení zmizí v lese. Za dvacet minut prchne z kraje lesa srnčí – aha, něco by se mohlo dít... Ale neděje se samozřejmě nic. O půlnoci to vzdávám, ráno se zajedu podívat na stopy a zůstávám v úžasu – sotva třicet, čtyřicet kroků od kazatelny je pole čerstvě rozryté a množství stop prozrazuje skupinu černé, složenou ze silné bachyně, několika selat a dvou, možná tří lončáků.. Takže asi čekali, až odjedu :-) No nevadí, však my se ještě potkáme..
Další šance podívat se ven přišla až v úterý, obloha téměř bez mráčků a měsíček – přesně na to jsem čekala. Tentokrá jedu později, na posed usedám až těsně před desátou. A stejně jako minule, i tentokrát mou pozornost upoutá v jedenáct hodin něco většího a tmavého, kráčejícího z pole na louku. To je zase to prase! Tentokrát jde pomaleji, spíš takový vycházkový krok, ale na jistou ránu je to daleko.. Takže dva-nula pro tebe, čuníku, ale já to nevzdám..
Dny ubíhaly, počasí k ničemu a já byla zoufalá – za pár dní už bude měsíc „v tahu“ a zas budu sedět doma.. Byla jsem přesvědčená, že divočáci chodí „přesně na čas“, ale nemají zájem se nějak zdržovat, prostě přijdou z pole, přejdou louku a pak už jsou v bezpečí tmavého lesa...
V pátek už od odpoledne koukám na oblohu jak na svatý obrázek – je modrá, žádné mraky! Prosím, jen ať to vydrží do večera! Diana mě vyslyšela, sice jen tak napůl – měsíc se občas schoval - ale viditelnost byla tak akorát. Na kazatelně sedím už v půl desáté, za pár minut si dlouhou chvíli můžu krátit pozorováním pasoucího se kusu srnčí zvěře. Ale neustále jsem v pozoru, střídavě prohlížím kraj lesa i pole – co kdyby.. Dvakrát mě divočák překvapil, až když byl na louce, tentokrát musím mít časový náskok já.. Blíží se půl jedenáctá a srnčí z pole najednou přešlo na louku. A odchází pryč, to je podezřelé – raději se podívám na pole, jestli tam není nějaký černý štětinatý narušitel... JE!!! Divočák kráčí pomalu, než dojde na louku, dalekohled dávno leží na lavici a v rukou držím kulobrok. „Tak pojď...“ povzbuzuji ho v duchu a za chvíli už červená tečka sedí na tmavém těle. „Miř na předek, ať tady ještě do rána nešaškuješ s baterkou a se psem někde v roští...“ pomyslím si a stisknu spoušť... Po ráně nevidím kus odbíhat, proto rychle přebíjím a za pár vteřin už „pro sichr“ držím ležícího divočáka podruhé v kříži.. Ne, je to dobré, ten už nikam nepůjde.. Teprve až odložím zbraň, dostaví se lovecká horečka. Třesoucí se rukou beru telefon a volám domů. „Leží.“ Následuje dotaz, zda to zvládnu sama. To ještě nevím. Divočák není žádný mastodont :-) odhaduji lončáka okolo 40-50ti kilo v živé váze. Po příchodu na nástřel volám domů podruhé – „Tohle sama nedám..“ :-) Partner přijíždí na pomoc, ve dvou už to zvládneme. Do postele se dostanu až někdy před jednou hodinou ranní, ale to nevadí, stejně nemůžu dlouho usnout a v hlavě si pořád přehrávám celý lov.. Trpělivost růže přináší...a někdy i divočáka :-) Lovu zdar.

Lončák – bachyňka, vyvržená 52 kg, ulovená v pátek 2.11.2012 ve 22:30 hod.
Vzdálenost těsně nad 100m, KB UB 7x57R/16, SB SPCE
Vstřel přes lopatku, výstřel za ramenním kloubem, v ohni.
vložil: Erika Doležalová
vloženo: 5.11.2012 15:42
zobrazeno: 5286x
hodnocení: 51 hlasů



Komentáře:

20.11.2012 15:53 vložil jirka plánský
Eriko upřímné"LOVU ZDAR"
13.11.2012 18:13 vložil Erika Doležalová
Taktéž děkuji za vyčrpávající odpověď a nadále tedy zůstaneme u posledního hryzu :-) Pravdou je, že ve starší literatuře se občas dají najít i výrazy, které by dnes byly považovány za chybné - např. úlomek (rozuměj na klobouk na znamení úspěšného lovu) byl označován také jako zálomek, dnes je to již považováno za nesprávné a výrazu zálomek je vyhrazeno jiné užití (směrový, výstražný apod.)
13.11.2012 14:50 vložil Lubomír Černý
Františku,vyčerpávající,měl jste pravdu a u mne má malou kaňku J.Javůrek,ten totiž výraz poslední žír používal a počítám,že nejen on.Takže,slibuji,že se příště budu vyjadřovat jako o posledním hryzu,byť mi to jakkoliv půjde proti srsti.))
13.11.2012 11:25 vložil František Havran
Už mi přišlo vyjádření z Národní knihovny. Komentáře nezklamaly, nedělá to "odstavce" a text je teda hodně nepřehledný. Kdo by si to chtěl přečíst, napiště mi osobní zprávu, rád Vám ji přepošlu, tam je to s odstavci, v přehledné a srozumitelné formě.....
13.11.2012 11:15 vložil František Havran
Vaše jméno: František Havran Vaše e-mailová adresa: f.havran@seznam.cz Kategorie dotazu: Jazyk, lingvistika a literatura Cílová knihovna: Národní knihovna ČR Předmět: Myslivecká mluva Přesná formulace dotazu: Dobrý den. Rád bych se zeptal, jestli poslední pocta ulovené zvěři - speciálně se mi jedná o zvěř černou (divočák) - se mysliveckou mluvou nazývá "poslední hryz", nebo "poslední žír". Jedná se o ulomenou větvičku zasunutou do ryje (tlamy) divočáka. Děkuji. "Zhaslou zvěř položíme podle tradice na pravý bok. Třívýhonkové úlomky bereme obvykle dva. Jeden vsune lovec lícem vzhůru a ulomeným koncem zvěři do svíráku (poslední hryz) či klovce (poslední zob) jako pozdrav rodné honitby. U šelem se tento úlomek nepoužívá. Další třívýhonkový úlomek, lehce smočený v barvě střelu či výstřelu, si lovec zasune na pravou stranu klobouku a nosí ho až do konce téhož dne. Tento lovecký úlomek je znamením úspěšného lovu." Hryz poslední - úlomek vkládaný do svíráku ulovené spárkaté zvěře Žír - potrava srstnaté zvěře, sbíraná na zemi Zdroj: RAKUŠAN, Ctirad. Myslivecká mluva. Texty, slovník. Praha: Druckvo, 2007. Hryz - větve jeřábu, jívy, osiky a jiných dřevin, předkládané v zimě zvěři užitkové srstnaté jako potrava Žír - potrava zvěře černé. Jezevec hledá žír. Zdroj: ROZMARA, Josef V. Mluva myslivecká. Praha: nákladem red. Jos. V. Rozmary, 1928. Zvěř černá čili divočáci - zvěř srstnatá, spárkatá, sekce nepřežvýkavých, čeleď vepřů Hryz - zvěří ohryzávaná kůra a lýko některých dřevin Poslední hryz - vkládá se část úlomku spárkaté zvěři do svíráku (mezi čelisti) jako poslední hryz, pernaté zvěři do klovce (zobáku) jako poslední zob Žír - potrava zvěře, kterou sbírá na zemi, hlavně (mluvíme-li) o divočácích a jezevci Zdroj: ŠIMAN, Karel. Česká mluva myslivecká. Příručka mysliveckého názvosloví a úvod do nauky o myslivosti. Brno: Československá myslivecká jednota, 1946. Zdroj: FERJENTSIK, Koloman. Myslivecký slovník česko-slovensko-anglicko-německo-maďarský s latinským názvoslovím zvěře. Praha: Hubertlov Bohemia, 1999.; ani tady poslední žír neuvádějí, pouze poslední hryz (zob). Poslední hryz (zob) - poslední pocta vzácnější ulovené zvěři, úlomek, vkládaný spárkaté zvěři do svíráku nebo tetřevu do klovce (zob) Úlomek, větévka stromu, kterou předává lovci myslivecký hospodář nebo lovecký průvodce jako doklad mysliveckého ulovení vzácnější zvěře. Nejprve se ulomí delší větev, z níž jedna část se dá spárkaté zvěři do svíráku jako poslední hryz (pernaté do klovce jako poslední zob), druhá se vloží na vstřel a třetí část, omočená v barvě ulovené zvěře, se předá na tesáku nebo na klobouku lovci s přáním Lovu zdar. Úlomek se smí nosit na klobouku jen do večera dne, kdy byla zvěř ulovena. Loví-li myslivec sám, sám si také opatří úlomek. Zdroj: RAKUŠAN, Ctirad a kol. Myslivecký slovník naučný. Praha: Brázda, 1992. Ani v tomto slovníku není poslední žír uveden. Zdroj: přepis z diskuse na http://myslivost-lovectvi.cz/fotografie/trofeje:4/76028/: Poslední žír se dává divočákům, ostatní spárkaté poslední hryz, tak to bylo dříve uváděno v mysliveckých tradicích. Dnes se to již sjednotilo pouze do toho "hryzu" pro všechny... ... píšu medvěd-třeba Slovensko, kdyby se tu lovil, taky by se mu dával, jasně že se nedává třeba lišce. Bažantovi ho nedáváme, ale tetřevu ano... No u pernaté např. tetřev se dává zvěři poslední zob, u zvěře dravé např. medvěd-poslední hryz a u zvěře spárkaté poslední žír, alespoň takhle se to píše. Musím říct, že mám zažitý výraz poslední hryz stejně jako 99procent myslivců... Dobří jelínci ale zasloužili by poslední žír.. http://www.priroda.cz/slovnik.php?detail=152 poslední pocta vzácnější ulovené zvěři, úlomek, vkládaný do svíráku nebo klovce zvěře http://www.myslivost.cz/Informace-pro-myslivce/Myslivecke-zvyky-a-tradice-v-praxi/Tradice-v-praxi-A-cim-zacit-.aspx Doporučujeme obrátit se ještě také na Českomoravskou mysliveckou jednotu, o.s. http://www.cmmj.cz/ nebo na Ústav ochrany lesů a myslivosti http://uolm.ldf.mendelu.cz/cz, příp. na Vysokou školu zemědělskou, Katedru ochrany lesa a myslivosti, fakulta lesnická a dřevařská, http://www.firmy.cz/detail/428929-katedra-ochrany-lesa-a-myslivosti-fakulty-lesnicke-a-drevarske-praha-suchdol.html. S pozdravem Jaroslava Sedláčková Referenční centrum NK ČR www.ptejteseknihovny.cz ptejteseknihovny@nkp.cz http://www.facebook.com/pages/Ptejte-se-knihovny/131249110231934 Chat na stránkách Ptejte se knihovny - Po - Čt 9.00 - 16.00, Pá 9.00 - 14.30 From: ptejteseknihovny@nkp.cz [mailto:ptejteseknihovny@nkp.cz] Sent: Wednesday, November 07, 2012 10:44 PM To: ptejteseknihovny@nkp.cz Subject: Myslivecká mluva Jak jste si Vážení mohli povšimnout, tak pojem "poslední žír" se objevuje jen a pouze ze zdroje uvedého jako internetové strányk "myslivost-lovectví" = na těchto stránkách, kde se objevují i jiné skvosty (viz foto jelena na levém boku u baráku, popřípadě muflona v obýváku atd.). Doufám, že další debata na pojmy "poslední hryz" a "poslední žír" je již zbytečná. Rovněž se Omlouvám panu Molnárovi, který pravděpodobně sice poctivě vychodil kurz (narozdíl od nás studentů SLŠ, kteří máme zkoušku zadarmo - jak si mnozí z nevědomosti myslí), avšak v kurzu vyučují asi "odborníci na svém místě". Jirka Lengyel opět nezaváhal a projevil své hluboké znalosti, před kterými se pokorně klaním... A slibme si, že už nikdy nebudeme dávat poslední žír, ale vždy jen - podle tradic - poslední hryz !
8.11.2012 22:42 vložil Jiří Lengyel,starší
Zase ten ŽÍR a HRYZ,již jsme se o tom bavili,naposled pod fotografií Vítka Běhala z 5.11.Jak dlouho to budete ještě řešit?František Havran má pravdu,své jsem řekl právě pod zmíněnou fotkou.....
8.11.2012 21:47 vložil Erika Doležalová
A ještě dotaz na Admina - je nějaký zásadní důvod, že zde zmizely cca tři čtvrtiny komentářů??
8.11.2012 21:46 vložil Erika Doležalová
Františku, upřímně - ani nevím, proč jsem napsala žír, vždy jsem měla za to, že správně je "hryz", ale už několikrát jsem četla i ten "žír", žádná kritika či oprava u toho nebyla, tak jsem to napsala :-) Jinak mám dojem, že dříve byl dokonce uváděn přímo jako mysl.tradice (žír divočákům, ostatní spárkaté poslední hryz), pak se to "sjednotilo" pouze do toho hryzu pro všechny. Tuším, že o posledním žíru psal i Javůrek. Ono jak píšeš, spousta věcí logiku nemá, divočák té borovice nebo smrku moc nesežere, že :-) ale nacpat mu do svíráku žaludy nebo bukvice by asi taky bylo divné :-)
8.11.2012 18:32 vložil Lubomír Černý
Jsem sám zvědavý jak to dopadne.Ale u divočáka je stále můj favorit poslední žír)))
8.11.2012 10:41 vložil Milan Flora
Eriko, Lovu zdar! 1***
7.11.2012 23:15 vložil František Havran
A když jsme u toho - spárkatá nehryže, ale spíše utrhuje. Aby mohla opravdu "hryzat", potřebovala by zuby "doprotivky" jako má třeba kůň , ne ? :-)
7.11.2012 23:09 vložil František Havran
Nechci se hádat, jen píšu svůj názor, to upozorňuji předem...... Toto odvození by bylo logické,souhlasím. Ale bohužel tak to nefunguje u více případů... Například žaludek - prase tráví jedním žaludkem (protože má žluč), a ejhle - má "bachor". A srnčí, které ten bachor jako jeden z žaludků skutečně má, tak má "trávník". Mám pokračovat??? Tak třeba žláza sádelník - u jezevce, ač má jezevec běl a ne sádlo podle mysliveckého slovníku (narozdíl od zajíce a prasete)... Proto mě tyhle "logické" odvození už nechávají chladným. A že si to někdo vymysle a začal říkat - to už bychom se dostali zase ke "slovil, děkuju, atd" - k čemuž chuť opravdu nemám... No podal jsem si žádost na Národní knihovnu ČR. Do 48 se mi mají ozvat, tak jsem zvědavý, pak sem hodím výsledek jejich hledání ve slovnícíh... Vsadím boty, že poslední hryz tam bude spíše, než poslední žír. Doufám, že z Prahy nepojedu domů bosky :D
7.11.2012 22:27 vložil Lubomír Černý
Pro Františka..Proč se u divočáků hovoří o posledním žíru nevím,snad prase-žere,spárkatá-hryže,tetřev-zobe?
7.11.2012 22:26 vložil František Havran
Pane Černý , děkuji za odpověď, ale kde se na to dá přijít, kde se to dá vyčíst, že to je skutečně poslední žír, to mě spíše zajímalo...děkuji
7.11.2012 22:12 vložil Lubomír Černý
Jinak Vás Eriko jako ženu obdivuji,se svými názory a vědomostmi ohledně myslivosti, strčíte nás mnohé muže do kapsy.
7.11.2012 22:04 vložil Lubomír Černý
U divočáků jde zcela jistě o poslední žír.
7.11.2012 21:00 vložil František Havran
Lovu zdar Eriko. Můžu se zeptat na něco? Mě by zajímal ten "poslední žír".. To, že jsem to v životě neslyšel ani nečetl směrodatné není. Vím, že když prase bere potravu, říká se, že "bere žír", ale "žír" jako takový je "přirozená JADRNÁ potrava spárkaté"... Nechci se plést, ale neměla by se větvička, co se vkládá mezi spodní a horní čelist po ulovení nazývat tradičně "poslední hryz" ??? Neber to prosím ironicky, ber to prosím jako otázku, na kterou mě opravdu odpověď zajímá...
6.11.2012 21:47 vložil Jaroslav Novotný
LOVU ZDAR!!!!!Teda,na dušičky vypustit dušičku,to se povedlo.
6.11.2012 18:55 vložil Zdeněk Mařík
LOVU ZDAR ERIKO
6.11.2012 18:46 vložil Josef
Taky jsem si všiml spodní čelisti... Ten příběh je super - podle mého gusta . Lovu zdar !
6.11.2012 18:38 vložil Zdenek Š v o m a
Parádní příběh a dobrej lov!Přeju Lovu Zdar!
6.11.2012 18:15 vložil Erika Doležalová
Pánové Kříž a Novotný, nechcete si to vyříkat někde u piva? Případně kdekoli jinde. Děkuji.
6.11.2012 17:35 vložil Jan K.
A jestli si myslíš že to někoho baví číst tak si přečti vesměs negativní reakce z předešlých textů asi nevíš jak na to psát do soukromé pošty holt lehčí pochody využij tu tvou mozkovou kůru jestli nějakou máš.
6.11.2012 17:29 vložil Jan K.
Ty tvoje dvě holé věty co pokaždé napíšeš taky žádná sláva sebe hodnotit nebudu tak už to ukonči snipere.
6.11.2012 16:54 vložil Jaroslav Dostál
Lovu zdar. Štěstí přeje připraveným.Příběh, prostě paráda.
6.11.2012 16:39 vložil Laďa Novotný
Kdybych psal do soukromé pošty, tak bych ostatní ochudil o tvé originální reakce, jen ať si ostatní udělají obrázek sami, jaký jsi myslitel. Pravda je, že už se dost opakuješ a už to není tak záživné, takže končím debatu.
6.11.2012 16:24 vložil Jan K.
Pane Lengyel a nechápu proč se ohrazujete na mě já Panu Novotnému jenom odpovídám ani jednu přestřelku jsem nezačal to si můžete ověřit o texty níže k takové debatě bych se sám nejspíš nesnížil to mi věřte.
6.11.2012 16:20 vložil Jan K.
Už jsem dotyčného pána prosil jestli něco má na mou osobu ať mi napíše do mé soukromé pošty neustále píše sem a musím na něj reagovat,protože stále nechápu co danému jedinci vadí a nenechám se urážet už jsem se omluvil všem slušným kolegům máte pravdu už na dotyčného nebudu na tomto vláknu reagovat omlouvám se je to trapné.
6.11.2012 16:12 vložil Jiří Lengyel,starší
Jane Kříži,myslím,že to již stačí,pokud se bavíte Vy, neberu Vám to,nám ostatním je již trapně......
6.11.2012 15:28 vložil Jan K.
Určitě si chtěl napsat neklesl,ale to neva to vypiluješ příště to bude správně říkal jsem ti že ti nerozumím budeš krapetko jednoduchší.Černá je dosti přemnožená takže selata se prostě loví.Jak koukám na tvoje přihlášení na webu jsi docela často,ale u tebe prezentace lovenné zvěře jaksi chybí asi toho moc nenalovíš vím jsi tradiční myslivec a snažíš se ke zvěři dostat velmi blízko tomu rozumím že si to často zradíš,zkus to někdy na delší vzdálenost třeba tedy těch 100m vím je to na tebe daleko.Střelec nic moc,ale diskutér seš dobrej.Zkus tam dát nějakou fotku ať se za sebe nemusíš stydět,už jsem myslel že dáš pokoj a pořád se chytáš musím se držet aby si mě nerozesmál opět se klaním před tvou chytrostí.

Chcete-li hlasovat nebo napsat komentář k této fotce, musíte být přihlášeni.